Tuesday, June 22, 2010

TNB oh TNB

 (Tidak ada kaitan dgn isu politik, hanya luahan perasaan semata-mata)

Da 3 bln bil elektrik yg sy rs x betul ni sy simpan, x berbayar2 lg.. kang kena potong sy jugak yg susah.. last month kol no yg ada kat bil ni n tanya, dia soh tunggu bil bulan nie.. mslhnyer, bil bulan ni anggaran gak... plus ngan tunggakan yg x betul tu makin bertambah la yg sy kena byr.. fyi, untuk bln 3 n bln 4 patutnyer sy x payah byr langsung coz amount below RM20 akan dibiayai oleh kerajaan Malaysia... n fyi gak, sy TIDAK KISAH pon nak bayar bil2 tu kalo itu yg sy pakai... mslhnyer, bil anggaran tu berjumlah RM32... hey, 1 week x de letrik, sy dok sorg, guna pon mlm jer sbb siang keje, brg2 umah byk x der lagi, weekend selalu balik umah PIL.... logik x sy guna sampai RM32... and fyi gak, bil anggaran ni dorg kira berdasarkan purata penggunaan letrik 6 bln sebelumnyaa... adilkah untuk sy yg br jer berpindah ke rumah itu?????? mungkin yg ada t'bc blog ni akan ckp, alah setakat RM32 tu byr je laaa...utk pengetahuan anda, sy masih MAMPU byr tp disini sy berckp soal hak asasi pengguna... sy ada hak untuk mendapat penjelasan..

So, ari ni sy g la TNB utk dapat penjelasan... ok, mula g kat tempat pertanyaan, dia tgk2 bil tu then soh sy g jumpa penyelia pembaca meter... da citer2 kat penyelia tu, soh jumpa pic akaun/credit plak... da jumpa, dia kata patut jumpa pembaca meter.. sy ckp sy da jumpa daa... then, dia soh tunggu jap.. ok.. kemudia dia dtg kat sy .. dia ckp "adik, esok kol no telefon ni yer, ckp ngan En. xxxx.. kena wat appointment dl"... hadoiiii la.. betul x, ini menyusahkan sy... sbb tu la sy x suka dorg wat sistem anggaran ni... dorg sendirik pon x tau nak bc... mungkin kes mcm ni jarang berlaku, but its happened to me... da la bln 3 ari tu dorg potong elektrik umah tu.. bukan salah sy k.. tuan umah tu terlupa bayar bil2 tunggakan walaupon sy da byr deposit n tunggakan2 itu adalah tanggungjwb dia utk men'settle'kannya.. betul kan??  sehari pas OPS RENTAP, my landlord g byr tp pihak TNB amik ms seminggu utk sambung balik.. padahal kat surat merah dorg tu ckp x sampai sehari diorg akan sambung.. sungguh hampeh kan...

3 kali da kol nombol phone yg dorg bg ni, tp x der saper pick up plak... hrmmmm, sabar jer laaaaa....

5 comments :

Tney said...

salam..
saya pon penah alami keadaan tu.. tapi nasib baik r bukan umah sy.. umah sewa.. sape pon alami situasi ni mmg akan jd bengang.. bkn bermakna kite tak ble bayar tau..

Izzah said...

biaselah.. apa sajer yang berkaitan dgn penyambungan semula..selalu lambat..kdg2 sampai rasa fed-up..

iEmA said...

tney,
sy ni umah sewa.. sbb penyewa2 terdahulu sy plak jd mangsa... but, its ok.. sy bkn nak condemn mereka, just luah apa yg sy rasa.. heee..

iEmA said...

izzah,
owh, mmg cenggitu ker?? hrrmmm, pihak TNB pls take note.. hahaha..

Tney said...

Jd mangsa keadaan yer.. erm..